OED hemmeligholder tre konsortiers innspill til differansekontrakt på Sørlige Nordsjø II

Equinor, RWE, Statkraft, Mainstream, AkerBP, Shell, Lyse og Eviny får dermed viljen sin. 
AKSEPTERER HEMMELIGHOLD: Olje- og energidepartementet med Terje Aasland i spissen, godtar at tre havvindkonsortiers høringsinnspill hemmeligholdes. | Foto: Anders Lie Brenna
AKSEPTERER HEMMELIGHOLD: Olje- og energidepartementet med Terje Aasland i spissen, godtar at tre havvindkonsortiers høringsinnspill hemmeligholdes. | Foto: Anders Lie Brenna

Aktørene som sikter seg inn på det bunnfaste havvind-prosjektet Sørlige Nordsjø II, har i ulike runder kunnet komme med innspill til hvordan den såkalte differansekontrakten som skal gjelde mellom Olje- og energidepartementet og det vinnende konsortiet skal se ut. 

Fristen for å komme med det som trolig er siste innspill til nevnte kontrakt var for halvannen uke siden. 

Olje- og energidepartementet har imidlertid bestemt av flere konsortier får viljen sin om at innholdet i innspillet deres ikke blir gjort offentlig kjent. 

Departementet bekrefter overfor EnergiWatch at alle innspill vil kunne offentliggjøres på forespørsel bortsett fra innspillene til følgende konsortier:

  • Equinor og RWE
  • Statkraft, Mainstream og AkerBP
  • Shell, Lyse og Eviny

For alle disse tre partnerskapene viser departementet til samme paragrafer i forvaltningsloven og offentleglova som grunnlag for innsyns-avslaget. 

Som avslags-begrunnelse for konkret Equinor-konsortiet skriver Olje- og energidepartementet følgende: 

«Dokumentet inneholder opplysninger om forretningsforhold som det er av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningene angår. Dette skyldes at spredning av opplysningene vil kunne føre til økonomiske tap for virksomhetene enten direkte eller ved at konkurrenter utnytter opplysningene». 

Departementet skriver videre at de i medhold av forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 2 har taushetsplikt for disse opplysningene.

«I medhold av lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd av 19. mai 2006 nr. 16 (offentleglova) § 13 første ledd har Olje- og energidepartementet derfor plikt til å unnta disse opplysningene fra offentlighet», legger departementet til. 

Ifølge Olje- og energidepartementet utgjør opplysningene som er unntatt offentlighet den vesentligste delen av innspillets innhold. Dermed viser de til offenleglovas § 12 c, som på et slikt grunnlag åpner for at hele dokumentet kan unntas. 

Les også:

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev, og få to daglige oppdateringer om de viktigste nyhetene i energibransjen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også