Aasland om innsyn i havvindsøknadene: – Begrenser kun innsynsretten frem til tildeling er skjedd

Olje- og energiminister Terje Aasland mener innsyn før tildeling av havvindlisenser kan ta ressurser bort fra arbeidet med å evaluere søknadene.
TIDSBEGRENSET INNSYNSNEKT: Olje- og energiminister Terje Aasland mener det er nødvendig å begrense innsyn i havvindsøknadene frem til beslutningene er tatt, men lover vanlig innsyn etterpå. | Foto: Anders Lie Brenna
TIDSBEGRENSET INNSYNSNEKT: Olje- og energiminister Terje Aasland mener det er nødvendig å begrense innsyn i havvindsøknadene frem til beslutningene er tatt, men lover vanlig innsyn etterpå. | Foto: Anders Lie Brenna

Olje- og energidepartementet (OED) har lagt et forslag om å unnta søknadene på havvindlisenser fra innsyn. Det begrunner de med at «det vil være urimelig arbeidskrevende for departementet å skille ut den taushetsbelagte informasjonen».

I et skriftlig spørsmål i Stortinget spør Mímir Kristjánsson hvorfor ikke sladdingen kan overlates til søkerne, og «hva tror statsråden dette gjør med legitimiteten til havvind-”kinderegget”?».

I sitt svar sier olje- og energiminister Terje Aasland seg enig i at offentligheten bør kunne søke innsyn i en søknad om prekvalifisering og tildeling av areal for havvind. Han skriver at det ikke er foreslått å begrense det i sin helhet.

– Forslaget som er sendt på høring begrenser kun innsynsretten frem til tildeling er skjedd, skriver Aasland i sitt svar.

Han lover at det vil bli mulig å søke om innsyn på vanlig måte etter offentlighetslovens regler etter at tildelingen er gjort.

– Etter tildeling vil vurdering om innsyn skal gis skje etter offentleglovas regler, skriver Aasland.

Aasland uttrykker også bekymring for at innsyn under saksbehandlingen «kan ta ressurser bort fra evalueringen av søknadene».

Han trekker frem at det uansett er opplysninger som er underlagt taushetsplikt, i henhold til lovgivningen. Det inkluderer blant annet opplysninger om tekniske innretninger, fremgangsmåter og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde.

Dette er søkerne pålagt å identifisere selv, gjennom å levere en sladdet utgave av søknaden. Det er likevel OED som må avgjøre om sladdingen er i tråd med lovgivningen eller ikke.

– Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at det er departementet, og ikke aktørene selv, som er ansvarlige for å vurdere hva det skal gis innsyn i etter offentleglovas regler og hva som skal unntas innsyn. Versjoner av søknadene som er sladdet av selskapene fører derfor ikke til nevneverdig mindrearbeid for departementet, skriver Aasland.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også