Regjeringen har tiltro til Equinors Melkøya-anslag

Regjeringen ser ingen grunn til å tvile på kostnadsanslagene Equinor har gjort for karbonfangst og -lagring på Melkøya. Venstre er imidlertid tvilende.
OMDISKUTERT: Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Selskapet mener det er høy risiko for kostnadsoverskridelser og forsinkelser hvis de skulle velge å installere karbonfangst og -lagring på anlegget. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
OMDISKUTERT: Equinors anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest. Selskapet mener det er høy risiko for kostnadsoverskridelser og forsinkelser hvis de skulle velge å installere karbonfangst og -lagring på anlegget. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NTB

– Departementet har ikke et faktagrunnlag som tilsier at rettighetshavernes anslag for kostnadene ved CO2-fangst og -lagring på Melkøya er for høye. Dette er store og kompliserte prosjekter som har blitt utredet i henhold til normal industriell praksis, sier statssekretær Amund Vik (Ap) i Olje- og energidepartementet til NTB.

Hans departement har for tiden en vanskelig sak på bordet. De skal behandle Equinors søknad om å elektrifisere gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest, noe som vil legge beslag på store deler av kraftoverskuddet i Nord-Norge.

Regjeringspartner Senterpartiet har allerede sagt nei, og flere andre partier er skeptiske.

– Har vurdert ulike løsninger

Equinor har søkt om å bruke kraft fra det vanlige strømnettet til å drifte Melkøya, sånn at de kan legge ned gasskraftverket på anlegget. Gasskraftverket er en av Norges største enkeltkilder til CO2-utslipp.

Flere mener Equinor må finne andre løsninger – enten ved karbonfangst og -lagring (CCS) av utslippene fra gasskraftverket eller ved å hente strømmen til elektrifisering fra andre kilder.

– I arbeidet med dette prosjektet har selskapene i en tidlig fase vurdert ulike energiløsninger, inklusive løsninger med karbonfangst og -lagring. Det departementet skal ta stilling til nå, er søknadene knyttet til omlegging til full drift med kraft fra nettet i forbindelse med Snøhvit Future-prosjektet, sier Vik.

Flere forskere og politikere har i E24 sådd tvil om anslagene Equinor brukte da de avviste CCS-alternativet. De har sagt at anslagene virker høye.

Equinor: CCS vil koste 37 milliarder

Mandag kom Equinor på banen med nye tall, som viser at det vil koste 37 milliarder kroner å installere et anlegg for karbonfangst og -lagring på Melkøya. Til sammenligning er elektrifisering beregnet å koste 13,2 milliarder kroner.

Equinor mener de har gjort grundige vurderinger av CCS på Melkøya, opplyser informasjonsdirektør for prosjekter, boring og anskaffelser Eskil Eriksen i Equinor i en epost til NTB.

– Partnerskapet på Snøhvit gjorde en vurdering av CCS i 2019, basert på oppdaterte studier og analyser. Da valgte man å legge bort CCS på grunn av høye kostnader og høy risiko for kostnadsoverskridelser og forsinkelser som følge av kompleksiteten og usikkerheten i CCS-prosjektet, skriver han.

Overbeviser ikke Venstre

Venstres Ola Elvestuen har tidligere sagt at Equinors tall ikke er troverdige. Han stoler fortsatt ikke på Equinors forklaring på hvorfor CO2-fjerning er så dyrt.

– Det endrer ingenting. Nå vil vi jobbe med behandlingen av vårt forslag fram mot 13. april. Regjeringen må få på plass en uavhengig utredning av CCS, sier stortingsrepresentanten til E24.

13. april behandles et Venstre-forslag i Stortinget om å pålegge CO2-fjerning i stedet for elektrifisering på Melkøya. Elvestuen ønsker å finne ut hvorfor det er så stort sprik mellom Equinors anslag og andre aktørers anslag.

NTB spurte i forrige uke Olje- og energidepartementet om når de regner med å ferdigbehandle konsesjonssøknaden for elektrifisering av Melkøya, uten å få noe tydelig svar.

– De ulike søknadene knyttet til prosjekter er til behandling hos relevante myndighetsorganer. Avgjørelsen kommer når behandlingen er sluttført, opplyste departementet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også