Ishavskraft frykter brutal strømvinter også for stabilt betalende bedriftskunder

Strømselskapet Ishavskraft frykter at strømvinteren blir brutal for bedriftskunder som ikke er forberedt på hvor store strømregningene kan bli i vinter.
– Dette er ekstraordinært. Vi må gjøre det vi kan for å realitetsorientere bedriftene. Vi frykter at mange ikke aner hvor store kostnader som vil treffe dem de neste månedene, sier markedssjef i Ishavskraft, Robin Strand i en pressemelding.
Bedriftskundene får ikke strømstøtte, og strømregningene kan bli veldig høye hvis prisene holder seg når strømforbruket går opp som følge av kaldere dager i månedene fremover.
– Vi opplever nå at bedrifter som har vært stabile betalere i mange år, kontakter vårt kundesenter, sier Strand.
Det er selvsagt en stor utfordring for bedriftene det gjelder, men dette kan også gjøre det mer krevende for Ishavskraft og andre strømselskaper. For dersom bedriftskundene ikke klarer å betale regningene innen fristene, vil det kunne gi utfordringer for strømselskapenes likviditet.
Strømselskapene må legge ut for strømkjøpene på kraftbørsen Nord Pool hver eneste dag, og så må de vente på innbetalingene når kundene har fått regningene og betalingsfristen har gått ut. Dette har blant annet fått Tibber til å kreve forskuddsbetalt for deler av strømregningen.
Ishavskraft velger å gå offensivt til verks, og lanserer en ny ukentlig live-sending fra og med 14. oktober. Der skal de informere om strømprisene og konsekvensene som bedriftskundene må forberede seg på.
– Bedriftene må orienteres om hva som er i vente, slik at de kan forberede seg og planlegge deretter. Sporadiske overskrifter om strømpriser i media er ikke nok, og kan i verste fall gi et feilaktig inntrykk av at vinterens strømkostnader ikke blir så ille. Vi er nødt til å gå ut og fortelle hvor høye utgiftene faktisk ligger an til å bli, sier Strand.