Forening tilbyr psykologtjenester etter helikopterulykken: – Jeg vil ikke kalle oppfølgingen god

Oljearbeider Espen Bjørge i er ikke imponert over oppfølginen fra Equinoransattes forening (Eqaf).
OVER 40-ÅRS ERFARING: Leder i Equinor-ansattes forening (Eqaf), Per Helge Ødegård har jobbet i selskapet siden januar 1982, ifølge hans LinkedIn-profil. | Foto: Lederne / Harald Pettersen
OVER 40-ÅRS ERFARING: Leder i Equinor-ansattes forening (Eqaf), Per Helge Ødegård har jobbet i selskapet siden januar 1982, ifølge hans LinkedIn-profil. | Foto: Lederne / Harald Pettersen

En kvinne i 60-årene døde etter helikopterulykken utenfor Sotra på kvelden 28. februar. Hun var sykepleier og ansatt i Equinor. I alt var seks personer om bord i helikopteret som styrtet i sjøen.

I ettertid har det ifølge NRK blitt brukt ressurser på oppfølging av ansatte på norsk sokkel. Mannskapet i helikopteret tilhørte Bristow og Equinor.

– De har blitt fulgt opp gjennom hele helgen. Både på oljeplattformer og på heliporter, sier Per Helge Ødegård, leder av Equinoransattes forening (Eqaf). Han forteller at det har blitt opprettet et pårørendesenter og tilgjengelige ressurser for både ledelse og fagforeninger. Ødegård sier også at de ansatte har tilbud om psykolog.

Espen Bjørge jobber som oljearbeider i selskapet Kaefer. Bjørge bekrefter at han og kollegaene har fått en melding om tilbud om å snakke med psykolog, men at arbeiderne selv gå inn for å snakke med psyskologene og han opplevde ikke å få noe særlig svar da han prøvde tilbudet.

– Jeg vil ikke kalle oppfølgingen god. De har hatt representanter ute på heliporten, men de sitter jo bare der uten å snakke med noen, sier han til NRK.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også