Luftfartstilsynet tar fortløpende stilling til om helikoptertypen Sikorsky S-92A settes på bakken

S-92 er den eneste helikoptertypen som flyr offshore i Norge. 
ENESTE: Det er kun S-92 som flyr arbeidere til og fra jobb på norsk sokkel. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
ENESTE: Det er kun S-92 som flyr arbeidere til og fra jobb på norsk sokkel. | Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NTB

Luftfartstilsynet skal basert på informasjonen som kommer, ta fortløpende stilling til om helikoptertypen Sikorsky S-92A skal settes på bakken.

Det var denne helikoptertypen som var involvert i ulykken onsdag kveld utenfor Sotra. En person er bekreftet omkommet, mens fem andre er skadd og innlagt på sykehus.

S-92 er den eneste helikoptertypen som flyr offshore i Norge. Den andre typen, EC225 produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016.

– Saken har høyeste prioritet hos oss, og vi har dialog med produsent og Havarikommisjonen. Foruten Luftfartstilsynet har også helikopterprodusenten og de amerikanske og europeiske luftfartsmyndighetene (FAA og Easa) anledning til å innstille driften av helikoptertypen, skriver tilsynet i en uttalelse.

Sikorksy har i en uttalelse til NTB sagt at de er klare til å bistå norske granskningsmyndigheter i etterforskningen av helikopterulykken.

Årsaken til ulykken er fremdeles ukjent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også