IE&FLT frykter nytt forsøk fra EU om å innføre felleseuropeiske offshore helikopterregler på norsk sokkel

– Dette regelverket kommer til å svekke helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Vi vil derfor kjempe imot med alt som står i vår makt, sier forbundssekretær Henrik Solvorn Fjeldsbø.
HOFO-REGELVERK: Forordningen om felleseuropeiske offshore helikopterregler (HOFO) kan åpne for leverandører fra EU-land med andre sikkerhetsregler enn de særnorske kravene, frykter forbundet IE&FLT. | Foto: Atle Espen Helgesen, IE&FLT
HOFO-REGELVERK: Forordningen om felleseuropeiske offshore helikopterregler (HOFO) kan åpne for leverandører fra EU-land med andre sikkerhetsregler enn de særnorske kravene, frykter forbundet IE&FLT. | Foto: Atle Espen Helgesen, IE&FLT

Fagforbundet IE&FLT mener at EU presser på for å få Norge til å innføre det felleseuropeiske offshore helikopterregelverket kalt HOFO.

– Dette regelverket kommer til å svekke helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Vi vil derfor kjempe imot med alt som står i vår makt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder i LOs helikopterutvalg og forbundssekretær i IE&FLT, i en pressemelding.

Fagforbundet hevder at EU-kommisjonen og europeiske luftfartsmyndigheter det siste halvannet året har økt presset på Norge for å innføre forordningen, etter at Solberg-regjeringen i 2017 avslo.

IE&FLT viser til at norsk sokkel har særnorske regler som sikrer høyt sikkerhetsnivå, og at EUs regelverk først og fremst vektlegger økonomiske hensyn og fri konkurranse mellom aktørene.

– HOFO-regelverket medfører at vi mister nasjonal kontroll og tilsyn med helikopteroperasjonene på sokkelen, innenfor et område som vi i dag er verdensledende, sier Fjeldsbø.

I dag er det blant annet et krav om norsk driftstillatelse for å operere helikoptere til og fra petroleumsinstallasjonene på norsk sokkel. Dersom HOFO blir innført, frykter fagforbundet at en helikopteroperatør fra et EU-land med mindre offshore-erfaring og andre sikkerhetsregler kan vinne fremtidige anbud. 

– Det betyr at et helikopterselskap basert i for eksempel Ungarn, et EU-land uten kyststripe, men med lavt avgiftsnivå, vil kunne tilby helikopterflyging på norsk sokkel. Tilsyn med selskapet skal i så fall utføres av ungarske luftfartsmyndigheter, sier Fjeldsbø.

Da HOFO-reglene var oppe til diskusjon sist, samlet daværende Industri Energi og andre forbund inn nesten 10.000 underskrifter. 

– Istedenfor å innføre HOFO-forordningen, så innførte Norge de fleste av disse reglene som en norsk forskrift, men der vi har mulighet til å gjøre tilpasninger og forbedringer. Vi forventer at dagens regjering står ved sine tidligere lovnader og er tydelig på at norsk sokkel er utenfor EØS-avtalens virkeområde, og at HOFO-forordningen derfor ikke skal innføres, sier Fjeldsbø. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også