Ny kommunikasjonsdirektør i Statkraft

Claus Sonberg går fra Zynk til å bli sjef for Europas største fornybarselskap.
KOMMUNIKASJONSDIREKTØR I STATKRAFT: – Muligheten til å bruke min erfaring og energi til å gjøre en positiv forskjell på to av de viktigste problemstillingene Europa står overfor det neste tiåret, energisikkerhet og klimakrisen, er en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg | Foto: Statkraft
KOMMUNIKASJONSDIREKTØR I STATKRAFT: – Muligheten til å bruke min erfaring og energi til å gjøre en positiv forskjell på to av de viktigste problemstillingene Europa står overfor det neste tiåret, energisikkerhet og klimakrisen, er en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg | Foto: Statkraft

Statkraft forteller i en pressemelding at de har ansatt Claus Sonberg som ny kommunikasjonsdirektør.

– Muligheten til å bruke min erfaring og energi til å gjøre en positiv forskjell på to av de viktigste problemstillingene Europa står overfor det neste tiåret, energisikkerhet og klimakrisen, er en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg, sier Sonberg i en pressemelding.

Sonberg opplyser at han har mye erfaring fra Statkraft fra før av, ettersom de har vært en av hans største kunder i analyse- og rådgivningsselskapet Zynk AS, hvor han i dag er partner.

Dermed går han motsatt vei av Statkrafts tidligere kommunikasjonsdirektør, Severin Roald. Han gikk fra Statkraft til å bli daglig leder i kommunkasjonsbyrået Geelmuyden Kiese.

Sonberg får tittelen Senior Vice President Communication and Marketing med ansvaret for intern og ekstern kommunikasjon og markedsføring i Statkraft. Han skal rapportere til konserndirektør for konsernstaber, Henrik Sætness og inngå i hans ledergruppe.

– Jeg er stolt og fornøyd med at vi klarer å tiltrekke oss en profil som Claus til en så viktig stilling for Statkraft. Energimarkedet og fornybarbransjen står i en svært krevende situasjon akkurat nå, samtidig som sektoren er avgjørende for den framtidige omstillingen Norge, Europa og verden skal gjennom. Det å informere og kommunisere godt er svært viktig for oss, sier Henrik Sætness.

Før Sonberg var en av initiativtakerne til Zynk i 2010, har han vært kommunikasjonsdirektør i SAS, samt nordensjef i Burson-Marsteller.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også