I rapporten, som ble lagt frem torsdag, kommer det frem at Freyr skal «minimere» utgiftene til batterisatsingen i Mo i Rana i 2024.
Det var i mars at selskapet åpnet pilotfabrikken i Mo i Rana, som de kaller Customer Qualification Plant (CQP). Her skulle Freyr løse potensielle problemer før den offisielle produksjonsstarten ved Giga Arctic-batterifabrikken.
Avgjørelsen om å kutte kostnader gir rom for fortsatt teknologiutvikling, mens Freyr fortsetter å jobbe med parter i Norge og Europa for å etablere et konkurransedyktig regulatorisk rammeverk, ifølge selskapet.
«Norge og Europa har ennå ikke kommet med et konkurransedyktig svar på Inflation Reduction Act eller tilsvarende insentiver fra Canada. Derfor planlegger Freyr å minimere kostnadene på rosjektet i 2024», står det i rapporten.
Freyrs resultat før skatt endte på rundt ti millioner kroner i minus. Tilsvarende tall for 2022 endte på 93 millioner kroner i minus.
I juli meldte selskapet at de har blitt tildelt et tilskudd på 100 millioner euro fra EU for å støtte utviklingen av Giga Arctic-prosjektet i Norge. Støtten tilsvarte over én milliard norske kroner.
Nå varsler Freyr at de har satt igang kostandssparende tiltak som skal redusere kostandene i 2024 til under halvparten av kostandsnivået i år. Disse tiltakene kan også gå ut over størrelsen på organisasjonen.